Ryd op i dit liv – på light måden

Forleden skrev jeg et indlæg om kaos og orden og efterlod et delvist rigtigt billede af mig selv. Jeg er et rodehovede, som navigerer fortrinligt i kaos. Jeg panikker let, hvis jeg er tvunget ind i alt for faste rammer, og jeg ville dø i et hus med pinlig orden. Men jeg er også supersystematisk. Når jeg laver mere eller mindre skarpe analyser (som jo skaffer mig brød på bordet), er jeg ret grundig og systematisk. Ellers dur de heller ikke til meget, – og jeg ville temmelig hurtigt blive brødflov. Skarpe deadlines holder jeg altid, og jeg kommer uhyre sjældent for sent til en aftale. Systematik og en vis form for orden er altså ikke fuldstændigt fremmede elementer i mit liv. Bare i nogen former.

Men jeg har også en supertjekket side. Som i går, hvor jeg havde inviteret alle unger til at fejre min fødselsdag. Ellers får jeg ingen gaver, jo. Og for at være sikker på at nogen gæster, havde jeg forlagt festlighederne til Frederiksberg. Jeg bor bare alt for langt ude på landet. Og så var det, at nogen smed et møde ind fra 2-3 fredag eftermiddag. I Hillerød. Men der er hjælp til ustrukturerede rodehoveder. Også selvom maden skal stå på bordet kl. 18, fordi små mennesker ellers går sukkerkolde. Hjælpen hentede jeg fredag morgen ved computeren: www.nemlig.com leverede uden slinger i valsen vin, vand, øl, grøntsager og is på Frederiksberg, hvor min datter kunne tage imod. Mens jeg spurtede afsted på cyklen fra Hillerød og klarede de sidste indkøb på vejen. Klokken 18.00 (plus et par minutter) sad vi bænkede omkring bordet, og jeg fik mine gaver. Men måske skal man være autodidakt kaospilot til den slags situationer?

Forleden, da min ældste datter havde læst mit blogindlæg, udbrød hun, at hun godt kunne have skrevet noget om at gemme på alt for meget gammelt lort. At mine bunker var klasser værre end hendes, og at hun – trods opdragelse, arv und alles – smed ud med hård hånd. Aaarj, sagde jeg, dine bunker er da lige så slemme som mine. Nej, holdt hun på sit. Okay, okay – måske er der en lille smule om det. Jeg forstår det ikke helt. Jeg mener, med den flyttefrekvens jeg har holdt de sidste 3-4 år, er der da røget ret meget ud. Men hun har stadig ret, barnet. Jeg gemmer på alt muligt. Jeg begriber bare ikke, hvor det alt sammen kommer fra.

Men jeg tog hendes ord ind, og i dag har jeg fyldt to store sække med smid-ud-af-dit-kaos-ting. Og jeg vaklede – helt ustruktureret – afsted med kæmpesæk til matriklens genbrugsplads. Blot for at erfare, at tøj ikke er en kategori her. Og slæbte hele sækken tilbage igen. Nu står den så og tænker lidt over det hele, indtil jeg orker at slæbe den til et andet genbrugscenter. Jeg fik ryddet ud i gammelt løbetøj, som alligevel aldrig bliver luftet mere. Jeg sorterede hårdt og kontant i gammelt klatreudstyr og halvødelagt friluftsgear. Nogen der vil købe et dunsæt til 8000m+? Jeg vil lære at bruge Trendsales og loppemarkeder til andet end at bruge penge. Jeg vil hermed indlede et nyt liv med færre ting. Lidt færre, i hvert fald.

1 thoughts on “Ryd op i dit liv – på light måden

  1. Hvor er det dejligt, at du er frisk på lidt løb og noget frokost efter Skovmaren til nov! 🙂 Det glæder jeg mig til.
    Og til dit “kaos”…. tingene omkring os er jo bærere af historier. Ihvertfald for os samlere. Jeg tror, at det er derfor, at vi har SÅ svært ved at skille os af med det, som andre måske ser som skrammel. Men nogen gange skal det til, før vi gror helt til.
    Så tillykke med, at du fik ryddet noget ud. Det er en meget svær ting. 😀
    Knus og god nat
    Katrine

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.